Mi a jóga?
„A jóga nem egyéb, mint az a tevékenység,
amely által a lélek újra azzá válik, ami.”
(Hamvas Béla)
amely által a lélek újra azzá válik, ami.”
(Hamvas Béla)
A jóga gyakorlásával
- tested regenerálódik és egészségesebbé válik
- testi-lelki energiád növekszik
- lelki békéd fokozódik
- tudatod elcsendesül, koncentrációd élesedik
- különböző statikus vagy dinamikus gyakorlatok
- testhelyzetek vagy ászanák
- nyugtató és energetizáló légzőgyakorlatok vagy pránajámák
- harmonizáló hanggyakorlatok vagy mantrák
- elcsendesítő relaxációk
- tudat és energiarendező meditációk
A jóga eredetileg nem pusztán nyugodalmas testgyakorlás. Sokkal inkább út, életszemlélet, életmód. Amit boldogságnak hiszünk, holnap már nem az - jóga a tartós „boldogság” megtalálásának az útja, mely a külső történésektől független. Ez valójában az ember eredeti állapotának visszaállítása.
A gyakorlás megalapozza az egészséges testet,a harmonikus energiaáramlást és a nyugodt elmét. Ebből következik az egység és teljesség állapota, a szenvedéstől való megszabadulás, mely elérhető.
A jóga szó maga több jelentésű. Egyrészt összekapcsolódást jelent a lét teljesség természetével, másrész leigázást, elménk valótlan és zavaró zajának elcsendesítését. A jóga hagyománya az embert összekapcsolja eredeti állapotával, visszaadja az embernek önmagát.
„Patandzsali szerint a jóga a tudat tevékenységének felszámolása. Ehhez szükséges, hogy az ember olyan nyugvó helyzetet vegyen fel, nagyobbára valamely ülésfajtát, amelyben csontjai és izmai teljesen megpihenhetnek és a tudat a test kormányzásának feladata alól felszabadulhat…
A jógának nevezett eljárás a legkorábbi hindu iratokban már megtalálható, s bár végleges, kései megfogalmazásában Patandzsali nevéhez fűződik, eredete éppúgy, mint a többi nagy archaikus szintézisé, az asztrológiáé, az alkímiáé, az aritmológiáé, az őskor messzeségében elvész.
A jóga célja a tudat tevékenységének felszámolása. Ez azt jelenti, hogy olyan módszer alkalmazása, amelynek segítségével az ember a tudat szüntelen képalkotó kényszerét megszünteti. A képek kényszerű alkotása, amit a hindu hagyomány szamszárának, a görög hagyomány anankénak hív, teremti az emberi életben azt a reménytelen zavart, amelyből más úton, mint a jóga – az egyesülés – segítségével, vagyis a szellem ősállapotába és univerzális egységébe való visszatérésével, nem tud megszabadulni. A jóga ezt a szamszárát építi le, a sokszerűséget, a zavart, a tévedést, mindenekfölött mindennek első okát, a szamszára gyökerét: az egyéni Én tudatát.”
(Részlet Hamvas Béla – A jóga metafizikája c. művéből)